my life not yours... stop act like you know me...

my life not yours... stop act like you know me...
wait until you walk in my shoes... only then you will know how it feels to be me...

Translate

Tuesday 18 November 2014

Alpa Bunuhan

P/s : entry ini agak panjang...

Aku juga manusia alpa... Aku pernah tenggelam, terjerumus dalam nikmat dunia yg menggetar... Aku hilang dalam mengejar keseronokan... Aku terpesong sewaktu mendamba keriangan... Sampai satu masa... Ujian Allah datang... 

Aku jatuh terduduk... Menangis semahunya... Marah... Kecewa... Kerana aku rasakan yang ujian Allah itu terlalu tinggi melangit... Umpama satu beban yg takkan mampu aku pikul... Kerana hati ini gelap... Titik hitam memenuhi setiap ruang... Syaitan menjadi raja di hati dan darah... Aku lupa diri... Aku nyaris mengalah dengan kehidupan... Aku menyalahkan Allah... Aku menyalahkan takdir... Betapa aku berdosa...

Di atas satu tempat tinggi aku nyaris hilang pertimbangan... Syaitan menyesakkan jiwa... Tapi rahmat Allah menjulang tinggi... Jauh lebih hebat dari ujian diberi... Menyuruh aku buka hati... Kerana hidayah mengetuk kuat... Rupanya hidayah sudah lama mengetuk... Aku saja yang tidak mempeduli... Aku tak dengar rintihan hidayah kerana aku hanyut gemelan dunia...

Aku terduduk... Terkenang betapa nyawa aku milik Allah... Aku hanya akan menambah murka Allah kerana merampas hakNya... Kaki bergetar... Berdiri pun tak mampu... Mata kabur... Cemberut hati membuku... Aku renta... Tenggelam dalam hujan yg turun... Allah memahami... Meredakan hati manusia aku dengan rahmat air hujan yg membasahi bumi... 

Dilema hujan... Aku tersentak dengan bunyi kicauan burung... Yg kadang tenggelam dek bunyi guruh yg memekik... Aku di tempat tinggi... Tempat burung... Burung bersarang... Rupanya sarang itu cuma sedetik jauh dari aku... Aku terus memandang dan memandang... Ada ibu burung... Dua ekor anak... Satu diam manakala satu lagi berkicau hebat meminta ehsan... Anak tak bersayap... Tak berbulu... Kesejukan merayu... Satu lagi diam kaku... Dalam sarang yg ditempias angin dan hujan lalu... Ibu burung memeluk erat...

Aku kuyup... Cuma melihat... Dalam kebasahan hujan yang mencurah... Tidak membantu... Tololnya aku... Apa yang mampu aku lakukan...? Aku tak tahu... Hujan berlalu... Ibu burung mengepak sayap... Membuka ruang dua si kecil melihat dunia...

Aku terkesima... Cuma satu yg masih bernyawa... menggigil melolong... Kesejukan mungkin... Tanpa bulu tanpa selimut... Mungkin si kecil yg masih hidup itu belum memahami... Betapa kembarnya sudah tiada... Ibu menolak anaknya yg kaku dengan paruh... Lama berusaha... Aku tahu erti kehilangan.. Aku tahu perih kehidupan... Tapi kehilangan seorang anak... Aku belum mengerti... Dia burung kecil... Berpuluh ganda lebih kecil dari aku... Tapi ujian Allah padanya jauh lebih hebat... Berpuluh ganda lebih berat dari masalah aku... 

Si ibu terbang... Tinggalkan sarang... Semacam percaya pada aku yg tak sampai satu meter dari sarangnya... Aku yg kuyup tak bercadang kemana-mana... Aku cuma melihat si kecil yg masih buta... Ibu burung pulang dengan rezeki... Rezeki seekor anak...

Betapa besar maksud terjentik dalam dada... Betapa tabah ibu itu... Aku berfikir... Kalaulah ibu burung itu seperti aku... Mengalah dek dugaan... Kalaulah ibu itu membunuh diri dek kerana kesedihan lara ujian kehilangan... Apakah...? Apakah yg akan berlaku...? Anak yang masih bergantung harap akan terheret sama... Aku rasa kerdil nak bandingkan diri dengan ibu burung... 

Burung binatang yg cuma ada kasih sayang... Tidak punya akal setanding manusia... Aku punya akal... Tapi aku alpa mengikut perasaan... Aku umpama jatuh di tangga terbawah ciptaan tuhan... Jauh lebih bawah dari seekor burung...

Kalau ibu burung boleh redha dengan ujian Allah... Kenapa tidak aku juga...? Bahkan aku mampu bersyukur... Kerana Allah memberi rahmat dan limpahan kasihnya ketika aku rasakan tiada siapa di sisi... Allah mendengar rintihan hambaNya yg hina berpalit dosa... Bahkan ketika aku, seorang hamba mencabar kekuasaan tuannya... Allah masih memberi ruang aku bertaubat... Perbaiki segala kesilapan...

Sesungguhnya rahmat Allah itu tak terbanding... Burung itu perantara antara aku dengan hidayah Allah... Alhamdulillah Ya Allah... Engkau pemilik segala yg di langit dan di bumi... 

Buka mata,
Buka hati,
Cuba fahami.

AnakManusia,
Amia.

No comments:

Post a Comment